Alla inlägg under april 2008

Av Nanna - 24 april 2008 14:32

Helt blockerad i huvudet nu...

Nervör inför att räffa psykologen imorgon

Ännu en vecka närmre behandlingen med DBT=

dialektisk beteendeterpi för personer med

instabil personlighetsstörning. Huvva magen kör

huvudet värker och jag har ju fortfarande pågående

reumatiskt skov...Måste åka dit ändå har lovat henne det..


Så trött på allt vad sjukdomar heter...

Allt vad piller heter...

allt vad socialfobi  heter...

Med annra ord förbannat trött på mig själv!


Jag kanske borde äta en väldigt försenad frukost klockan

är ju snart 3?

och slötitta på tv eller spela litet spel...

orkar inte gå ut som vanligt...


Blev så där otäckt blockerad i huvudet igen...

förmodligen psykossymtpm som jag inte kan skriva om

fören efter de försvunnit igen...


//Vi kan kalla mig Nanna

Av Nanna - 24 april 2008 12:08

(Sarkastisk skrift om hur det kan vara att äta mycket piller,

tyvärr en alltför hemsk men vanlig vardag för många...) 


***********************************


Det röda pillret tar jag mot oro det blå

för att sova bättre det svarta tar jag

för att kunna somna in, innan jag sedan

sover bättre med det blåa, och det rosa

tar jag för att sedan kunna komma upp ur sängen

överhuvudtaget och piggna till morgonen efter


Det oranga pillret är mot magont för att jag

tar så mycket andra piller, och det gröna

får jag för att jag har så mycket jobbiga

biverkningar, tillexempel krypningar

i kroppen  som gör mig orolig, för att

jag tar så mycket olika mediciner


Det lila pillret minns jag inte ens varför jag

tar? Men det turkosa är iallfall mot mitt dåliga

minne till följd av alla de andra pillren...?


Med tanke på alla de pillren jag proppar

i mig, så borde jag väl egentligen må bra.Men

jag mår inte alls. Jag är som en levandes död,

en zoombie, för jag har inga känslor alls kvar. 


//VH

Av Nanna - 24 april 2008 11:53

Alltså vad är det för fel på våra politiker av idag?

Snart finns det ju inga behandlingshem inom psykiatrin kvar...



Unga mäniskor med psykiska problem och unga vuxna

måste erbjudas mer än bara kortare inläggningar på mentalsjukhus, en psykolog och högvis med piller!

För många av dessa unga  och unga vuxna har alvarliga ätstörningar, alvarliga självskadebeteenden eller lider av

psykoser. Många av dem har också varit utsatta för fysiska eller psykisk och också sexuella övergrepp i sin barndom. De såren i själen tar tid att läka, det kan man inte lindra med piller , mer

än högst tillfälligt.


Där jag kommer ifrån, på den orten har 2 behandlingshem lagts neer sista 7-8 åren. Kvar finns bara ett, men det är också nedläggningshotat nu.


Vad ska vi göra när inga behnadlingshem för psykiskt sjuka finns kvar? Är det meningen man ska bli nerdrogad för livet eller hamna på ett gruppboende. När man egentligen kunde fått behanling och komma ut i sammhället och jobba som vanligt folk igen?


Eller så kanske de måste bli kriminella eller få ett missbruk för kriminella låser man ju in och det finns betydligt fler behandlingshem för missbrukare.


Eller varför inte ta det betydligt billigare alternativet, att ta livet av sig!(Sarkastisk mot politikerna nu)

Så slipper våra hjärtlösa och mer än lovligt korkade landstings. och rikstdagspolitiker  lägga pengar på sådant de anser oviktigt!


Fy, jag är så uppriven och arg, för jag vet att det verkligen behövs MASSOR med pengar till psykiatrin, men istället läggs de ner ett efter ett, och dras in massor med pengar inom psykiatrin, som läggs på andra saker som politierkna tycker är viktigare.


Större golfbanor och bättre fotbollsplaner som plitikerna själva

har nytta av eller?


//Vi kan kalla mig Nanna

Av Nanna - 24 april 2008 11:34

Inatt drömde jag mentalsjukhus igen, eller snarare mentalt behandlingshem. Det hade varit sommaruppehåll och så kom

den Danska sjuksystern från det behandlingshemmet jag varit

på i verkligheten tillbaka. Hon undrade hur jag hjade haft det, och hur jag mådde? Jag gick bara in och gick upp på övervåningen och var allmänt uppriven.


För i drömmen visste jag att jag varit längst på behandlingen sedan -98 och borde vara den som mår bra, men jag hade skurit mig illa på sommaren och hade fullr med fula ärr på hela underarmarna...


Hon kom upp och hade med sig två nya tjejer som skulle bo

där med mig och så frågade hon:

-Vad är det med dig?

och jag skrek och grät till svar:

-Jag har mått skitdåligt hela sommaren bott på mentalsjukhus och hela mina armar har varit uppskurna. Du bettedde dig som om jag borde mått bättre nu men det gör jag inte!


Sedna vände jag mig om och hälsade på de nya tjejerna som såg ut att vara i 18 års åldern...frågade om de gick DBT=dialektisk bettendeterapi? Och om någon gick där jag ska gå och givetvis gjorde en det. Skit med då måste jag ringa och få lov att gå någonannanstans för man får inte bli nära vän med någon ifrån gruppen, och det blir man ju här på behandlingen...


Sedan sitter vi och ska käka lunch på ett cafe, och jag har

samlat ihop mina tabletter i en liten tygpåse. Många piller

blir det...och häller ut dem på bordet och en rullar ner på golvet. Då kryper jag omkring i panik och känner att jag måste hitta den, så inget småbarn pillar i sig mitt piller. Varför jag hällde ut alla pillren var för att en annnan sjuksyster skulle

byta ut vissa av mina piller som egentligen innehöll samma

saker fast det jag skulle få bröts ner lättare i levern, eftersom jag ahr problem från och till med min lever...


Självanalys av min dröm:

1. Att jag drömmer bahanlingshem är inte alls konstigt, jag har

ju varit på två.

2. Att jag drömmer om uppskurna armar beror nog på att jag

fick ett återfall och skar mig för någon månad sedan, det har jag inte gjort på 5-6 år.

3. Att jag drömmer hysteri med personal, är nog min egen rädsla av att bli lämnad utanför och att jag varit rätt hysteriskt arg och ledsen på min psykolog från och till bakåt i tiden.

4. Att jag drömmer en massa piller, beror nog på att jag nu igen tyvärr har blvit tvungen använda dosett för att jag har så mycket piller mot ångest och depp pch vätska i kroppen och högt blodtryck...satt häromdagen och kollade ner i den hemska pillerboxen och tyckte det var på tok för mycket piller igen.

5. Att jag drömmer om DBT är för att jag ska börja gå det om några veckor och det är sant att man inte får känna någon väl

eller umgås privat med någon i gruppen.

6. Att jag drömmer att sjuksystern ska byta ut mina piler pga att det ena är skonsammare för levern är ju för att jag brukar få krängel med skyhöga levervärden då och då...

Slut på analys!


/Vi kan kalla mig Nanna


Av Nanna - 24 april 2008 11:30

...Han ringde nyss och berättade att har fått masor med frågor att fylla i om han kan göra lumpen. Han fyller ju 18 i Januari och blir myndig ju (Jesus vad tiden ahr gått fort!)


Fast han lär få fristedel, för han har både ADHD och DAMP och äter medicin conserta för det som visserligen fungerar ypperligt...men ändå...Han lär få frisedel...Han har massor av alvarliga allergier speciellt nu på våren när alla gräs och träd slår ut...


Jag frågade honom om han hade velt göra lumpen?

Men det visste han inte om han hade velat.


//Vi kan kalla mig Nanna

Av Nanna - 23 april 2008 16:15

Den goada pastan vi åt igår till räkwooken som jag inte kom ihåg va den heter, heter Bavette. (säger min make som nyss kommit hem från jobbet).

Den är en korsning mellan bandpasta och vanlig spagetthi.

Testa den om ni hittar den i pastahyllan, själv är den min nya pastafavorit!


//Vi kan kalla mig Nanna

Av Nanna - 23 april 2008 13:39

Ett ensamt grässtrå som vajjar för vinden

känner sig nog inte fastlåst i livet, trots

att den har rötterna hårt fast i jorden


Nä, ett grässtrå som vajjar för vinden, njuter

nog hellre av alla vindarna som förjämnan

för det framåt eller bakåt, och hit och dit


Solar sig sedan i morgondiset och dricker vatten

från en nyutslagen daggkåpa, som är dess granne

svalkar sig senare i solnedgångens lilavioletta ljus


Ett grästrå som vajjar i vinden, känner sig nog

aldrig ensamt, för den har hela guds naturella

underbara skapelse ,som sin ständiga följeslagare


Sol, vind och vatten, finns med för varje dag som

går, och fyller upp dess klorofyll till bredden, samtidigt

som rötterna i marken, gör den stadigare med åren


Tänk att vara ett grässtrå som vajjar för vinden, att

få finnas till fritt, under stjärnbeströdda himmelen och

slippa den emellanåt grå, så stressiga, människovardagen


//VH





Av Nanna - 23 april 2008 11:39

Vi åt räkwook med pasta till igår mums:


Hetta upp en wook med den olja du gillar bäst

(Vi andvänder nästan alltid rapsolja för den innehåller mycket omega3 fast inte när den blir för upphettad som i wookrätter då försvinner omega3n..)

hacka i vitlök efter smak (vi använder mycket vitlök:) )

klyfta i lök efter behag och wooka litet

sedan i med de grönsaker du gillar eller om du som vi igår väljer att blanda färska grönsaker som vi wookar litet först och sedan i med en fryspåse med wookgrönsaker,

Sedna på slutet wookar vi frysta skalade räkor och hällde i en burk med kokosmjölk och kryddade med massor av curry.


samtidigt som grönskerna puttrade på så kokade vi en pasta som är en bladnning mellan bandspagetti och vanlig spagetti den var helt utsökt, vet dock inte vad den heter och kartongen kastade vi efteråt...


Hur gott som helst!!

//Vi kan kalla mig Nanna

Presentation

Omröstning

Tror du på gud?
 JA!
 NEJ!
 VET I NTE?
 Kanske
 Tror på något men vet inte vad?
 Jag tror hellre på mig själv
 Alll religion är skit!
 Jag tror nog inte på gud, men på änglar!
 Jag tror på ett liv efter döden , men kanske inte på en gud!?
 Tror på bibeln
 Tror på koranen
 Tror på gamla testamenetet
 Jag tror på annan reilgiion än dem du namt här!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<<
April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards