Alla inlägg under april 2008

Av Nanna - 23 april 2008 11:12

Jag är ju som sagt vegan och äter just nu inga mjölkprodukter eller köttprodukter förutom ägg, fisk och skaldjur.


Vi köper de flesta av våra grönsaker från något som heter ekolådan på nätet. De har bara ekologiska grönsaker och frukter och det som finns att köpa närbeläget köps givitvis också in.

Lådorna levereras direkt till dörren, vilket är bra för oss som inte har körkort, för grönsaker väger ju rätt mycket när man ska konka hem det från affären.


Visst det är litet dyrare än ordinära grönsaker, men i gengäld är de väldigt fräsha och man får alltid ett blad medskickat med tips på hur man förvarar grönsaker na bäst, hur man kan tillaga dem på gott men ibland annorlunda sätt och så skickas alltid ca 5 recept med på aktuella grönsaker i lådorna.


Vi kan inte välja vad lådorna innehåller, förutom att man kan välja om de också ska innehålla frukt, bara frukt, blandat, eller om man vill ha basprodukter, som mest är potatis och olika rotsaker.

Vi köper alltid två lådor per vecka, en baslåda och en grönsakslåda som iockså nnehåller basprodukter men mest andra salladsgrönsaker.


De köper in grönsaker efter sässong med så det varierer mycket vad man får och det är alltid lika spännande att se vad som skickas med från vecka till vecka.


De skickar med mycket udda grönsaker, sådant man kanske inte äter till vardags som tex: JPersiljerot (en rot som smakar persilja men tillagas som tex palsternacka super god att ha tärnad i gryta tex !!!)ordärtskockor, kronärtskockor, plokabetor (rödbetor som är färgade som polkagrisar inuti :) )

olika typer av färska bönor, groddar, ovanliga salladssorter, ovanlig svamp typ portobello svarta morötte hi hi etc...och så givietvis vanliga grönsaker som gurka, tomat, lök, vitlök, avocado ect...


Det är konstaterat att ekologiskt odlade grönsaker innehåller mera vitaminer och det vill man ju få i sig, så vi lägger ner mera pengar på vära grönsaker och slipper alla besprutningar som andra grönsaker får, och så gör vi något för miljön samtidigt:)


När man som vi nu ändå äter vegankost, så passar det ju ypperligt!

Om vintern om man inte kan leverar grönsakerna inomhus på dagen när man är på jobbet, så kan man köpa en billig frigolitlåda (de återanvnds gång på gång, då sliter vi inte så mycket på miljön)som håller grönsakerna fräsha ändå.

Även pappkartongerna som grönsakerna levereras i vanligen, återanvänds givetvis, så våra från denna veckan hämtas upp när nya lådor leveras nästa vecka, smart va?!


Ekolådan har också ett stort sortiment på mer grönsaker i lösvikt och torrvaror som ris, mjöl och även saft och torkad frukt som är ekologiskt odlat som man kan köpa till från vecka till vecka.

De har även litet kravodlat kaffe tillexempel.


Man behöver inte heller köpa varje vecka utan kan lägga in på sin prenumeration om man vill ha varannan istället.

Alla låder utöver en låda betalar man 30 kronor rabatt på. Så man tjänar på att köpa mycket grönsaker antingen per vecka eller varannan vecka.


/Vi kan kalla mig Nanna

Av Nanna - 23 april 2008 11:08

Ja, jag tänker skriva om ett så bannalt ämne som mina favortisnacks Japanmix. De har litet kalorier (Bra för mig som är överviktig) och så är det en bladnning med olika snackas, dragerade nötter etc...

Min favorit är de vita lövformade och de rektangulära ljusbruna blandade med svarta alger i:))


//Vi kan kalla mig Nanna

Av Nanna - 22 april 2008 17:50

...Skåningen och toppenkomikern Johan Glans.

(Finns i mtit tycke bara en komiker som är bättre och det är Björn Gustavsson på tredje plats kommer Davids radarkomier David Batra)

Jag drömde jag var på väg i bussen till vårdcentralen för att ta fasteblodprover (Vilket är helt korrekt för det ska jag göra imorgon).


På bussen satt Johan Glans ensam oc hjag började prata med honom, frågade honom om han var på väg att till något jobb?

Mn nä då han hade semester några veckor. Jag frågde om han ville ta en fika med mig?

Men han skulle bara ta det almänt lugnt först i några dagar helt själv, men sedan ville han gärna det.

Så vi bytte telefonnummer....


Det där däremot hade aldrig hänt i verkligheten, för när jag ser en kändis så tittar jag nästan bort per automatik förläget.

Just för att det ju måste vara skitjobbigt mwed alla som glor eller som vill ha autografer och så. Så det skulle aldrig falla mig in att gå fram alls i verkligheten...så det så.


Men i mina nattliga bravader kan nästan vad so mhelst hända...

 Kom att tänka på drömmen när jag satte på tvn nyss och det var ett progem med David i, jag kände mig nästan litet förlägen  när jag kom ihåg drömmen (Jag hade faktiskt hunnit glömma den när jag skrev första bloggen innan idag). fnissar litet trots att jag mår som jag gör och så...


//Vi kan kalla mig Nanna


Av Nanna - 22 april 2008 15:57

Det blev en grej för mycket för mig idag

och nu vil tårarna inte sluta rinna...

orkar inte med mera motstånd....


Jag ringde psykologen som vi bestämt att jag ska göra när

det kör ihop sig för mycket...

Har ingen lust hamna i självskadebeteendet igen

blir så fula ärr ju...


Hon bad mig ringa någon vän, fast alla de vänner jag har är mest ytliga, eller sådana jag aldrig vågat ringa förut när jag är ledsen, som jag mest har tröstat men knappt aldrig vågat be om hjälp tillbaka...


Jag är världssämst på att be mina vänner om hjälp, eller våga ringa när jag blir ledsen...för så många av mina forna vänner har lämnat mig för att de ansett att jag har blivit för jobbig...


Och den vän jag hade mest, hon har utryckligen talat om för mig att hon får ångest av att prata med mig när jag mår dåligt...

Så henne tänker jag inte ringa...har inte pratat med henne mer

än litet kort på 2 veckor nu igen...


Varför måste allt hända på samma dag, och varför måste det

hända just nu när jag har feber och är extra känslig och har mera ont i kroppen?


Gud vad jag är less på att sitta hemma heltidsjukskriven utan riktigt inkomst och se på de fyra väggarna i vår etta...


Bajs nummer tre mitt mående idag...bajs ett och två finns att

läsa högre upp eller om det är längre ner idenna blogg...


ps.Måtte det inte bli bråk med min man ikväll också för det orkar jag verkligen inte, behöver mera bli tröstad ju!!!!!!:ds


//Vi kan kalla mig Nanna

Av Nanna - 22 april 2008 10:55

Jag har alltid haft ett känsligt hjärta 

som vore det gjort av glas...



Du lämnade mig helt ensam kvar en dag

utan ett ord till förklaring, svek du mig,

skärmades jag av från dig. Du lämnade

ett stort bultande tomrum efter dig.

Svarade inte ens telefonen när jag sökte dig.


Du sa du älskade mig mest av alla

vänner du haft,när du ringde mig om natten

som du så ofta gjorde, full, från stadsfesten

du var på, som jag inte orkade gå på. 

Jag var för sjuk för att kunna följa med dig.


Vi delade allt tillsamamns framtidsdrömmar

och fantasier.Tills den dagen du bestämde dig

för att lämna mig kvar med alla vackra minnen och

det stort gapande tomrummet efter dig. Jag antar att

ditt hjärta hade hårdnat då, blivit kännslokallt som sten...


Mitt hjärta krossades den dagen

när du lämnade mig, där ensam kvar,

Jag gick omkring och plockade glasskärvor

länge, länge och limmade ihop dem, bit för bit.

sedan valde jag att glömma bort ditt svek.


Men ditt hjärta är nog inte hårt bara vekt

och svekfullt också, för du lämnar små spår

efter dig, fortfarande, genom dina sagda ord

till andra. Tankar om att du någonstans vet att

du gjorde fel, som svek mig på ett så grymt sätt.


Det stör och kränker mig ofattbart mycket

ska du veta. Eftersom du aldrig sagt de orden 

direkt till mig. Att du talar om ditt dåliga samvete med

mina vänner och urskuldar dig. För när de sedan talar om

det du sagt, krossas mitt hjärta gång på gång igen...


Du stjäl så värdefull tid från mig,

när du urskuldar dig lite här och där.

För tar tid att klistra ihop alla bitarna

från  mitt krossade glashjärta, om och om igen,

varje gång jag hör ettlivstecken från dig .


//VH


Av Nanna - 22 april 2008 10:41

En väninna från en av orterna jag bott på förut ringde nu och sa:

-Gud vad skönt att höra din röst jag har varit så orolig för dig!

-Men jag messade dig ju och sa att jag varit på psyk...sa jag.

-Jo men jag har haft så fullt upp har inte hunnit ringa men tänkt en massa på dig och ändå varit orolig. sa hon.

-Det hade räckt med bara ett mess, så hade jag kunnat svara dig så hade du sluppit vara orolig. sa jag.


Ja ja, så e det...

Vi pratade om ditt och datt...

Hennes mamma är nyopererad för struma...

Hennes och min hundarnoch hennes expojkvän och att det nog vore enklare att vara helt lesbisk än att vara ihop med vilken karl som helst...


Rätt vad det är så säger hon:

-Jag träffade henne vad hter hon nu som vi hjälpte med akvariet?

som bodde med den där häftiga inglasade altanen i huset med alla häftiga färgerna där du bodde innan.

-Jaså hon sa jag, henne har jag inte umgåtts med sedan långt innan jag flyttade, vi blev ovänner...

-Hon var på ett sådant där hemma party där man köper olika saker och till slut kom vi på att det var genom dig vi träffades.

-Hon frågade om jag hade kontakt med dig? Hur du mådde? och sedan sa hon att hon inte hade orkat umgås med med dig mera för att du mådde så dåligt...att hon hade haft skuldkänslor för det...

-Jo det borde hon ha, sa jag. För jag hade nästan bara henne som vän och så helt plöstligt slutade hon bara höra av sig helt...

vi var bästisar hon sa hon älskade mig i vått och torrt. Sedan en dag slutade hon bara höra av sig och lyfte inte ens telefonluren när jag ringde...


Hon ringde min kusin en gång för ett tag sedan och ville umgås med henne (Mig har hon inte ringt) väntade barn då med killen som hon suktade efter så länge som jag hjälpte henne igenom otaliga tårar och kval gång efter annan. Hon fick honom till slut GRATTIS!...men valde bort mig...fy vilken dålig kompis...


Jag älskade henne verkligen som vän, och hon sa jag var den bästa vän hon någonsin haft men när hon sedan svek mig gjorde det pissont...har massor med flashbacks nu igen...som jag inte vill ha....skit med!


Dagens andra bajs! Bajs nummer ett är i bloggen ovanför denna!


//Vi kan kalla mig Nanna

Av Nanna - 22 april 2008 09:30

Min psykläkare ville jag skulle gå till vårdcentralen för att kolla mina njurar...för jag samlar på mig massor med vätska och blodtrycket skjuter då i höjden...


När jag låg på psyk sist dubblade de min dos vätskedrivande till 120 mg om dagen...kikade så att ja gitne har hjärtsvikt och tog två ekg och hjärtröntgen...ekg visar en liten avvikelse oc hja gahr ett pyttelitet blåsljud på hjärtat, men inget farligt...och njurproverna var helt oki då...

men min vådcentralsläkare tror det bara beror på mina mediciner och min övervikt...


Så när jag  nu äntligen fick tag på henne på vårdcentralen idag så fick jag ingen tid fören den 13 MAJ för hon ska på semester nu i två veckor...suckar tungt...

Detta går varken framåt eller bakåt som vanligt...


Hon tyckte inte heller jag borde oroa mig för cushings syndom...(enligt henne är jag nog fan fullt frisk eller? Nä just det allt har med min psykiska ohälsa att göra ju!GAAAAAH!)


Jag går och läger mig nu och drar täcket långt över huvudet igen...orkar inte med fler motgångar eller konflikter...

Jag har feber fortfarande och pissont i kroppen...med kraftiga diareer så fort jag äter något och däremellan också...som vanligt när jag har reumatiskt skov...

(men enligt vårdcentralsläkaren är det säker också bara psykiskt och inbillat.....bajs också!)


//Vi kan kalla mig Nanna

Av Nanna - 21 april 2008 17:16

Nu har jag fått högre feber och har helt klart inflammationer

på minst ett ställe i kroppen...

Har pissont i vänstra axelleden, jag som är vänsterhänt och gör

allt med vänstern...surar nu...


Ska gå och lägga mig ett par timma nu, är hlet slut...

och gråtmild


Min man ska söka till idol i helgen i år igen...

Jag är alltid lika rädd att han ska gå vidare...

För jag vill på inga vilkor bli en kändishustru...

Då tror jag faktiskt att jag skulle skilja mig...


Förförra året gick han vidare till den riktigt juryn,

och han sjunger verkligen skitbra...

så vem vet vad den nya juryn tycker (nervös nu)?


//Vi kan kalla mig Nanna

Presentation

Omröstning

Tror du på gud?
 JA!
 NEJ!
 VET I NTE?
 Kanske
 Tror på något men vet inte vad?
 Jag tror hellre på mig själv
 Alll religion är skit!
 Jag tror nog inte på gud, men på änglar!
 Jag tror på ett liv efter döden , men kanske inte på en gud!?
 Tror på bibeln
 Tror på koranen
 Tror på gamla testamenetet
 Jag tror på annan reilgiion än dem du namt här!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<<
April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards